Civil Society needs safe spaces to grow / Zivilgesellschaft braucht sichere Räume zum Wachsen

In cooperation with the Federal Foreign Office / in Kooperation mit dem Auswärtigen Amt

SUPPORTED INITIATIVES / UNTERSTÜTZTE PROJEKTE

UKRAINE

1. “JurFem”, Association of women-lawyers of Ukraine (Lviv)
Title: Increasing the activity of women-lawyers in the field of women's rights protection
Region: Lviv

Duration of implementation: 5 months
Goal: The project is aimed at strengthening the influence of women-lawyers, members of JurFem in the regions, developing network among members of the Association, actualizing the issues of discrimination and women's rights protection among lawyers as well as learning the threats (attacks, beatings etc.) lawyers are faced nowdays and strategizing on how to counteract them. It is planned to conduct three events of 30 people each, in three regions of Ukraine, namely Rivne, Mykolaiv and Mariupol
Participants: women-lawyers of the Association and women-lawyers potentially interested to join the Association
Amount: 5000 EUR

Verband der Rechtsanwältinnen der Ukraine “JurFem” (Lviv)
“Aktivitäten der Rechtsanwältinnen erhöhen, um Frauenrechte zu sichern”
Das Ziel ist es, den Einfluss von Rechtsanwältinnen, die in den verschiedenen Regionen Mitglieder und potentielle Mitfrauen von JurFem zu stärken. Die Netzwerkarbeit soll weiterentwickelt werden, um aktuelle Entwicklungen zu den Themen Diskriminierung und Frauenrechtsschutz aufzunehmen. Gemeinsam werden Strategien entwickelt, wie die Anwältinnen auf die Drohungen und körperlichen Attacken, die sie erleben, reagieren können. Drei Veranstaltungen mit je 30 Teilnehmerinnen in den drei Regionen Rivne, Kykolaiv und Mariupol finden statt.
Summe: 5000 EUR

2. Organization NGO “Studena” (Kyiv)
Title: Project of strengthening women’s solidarity and cooperation “Friends”
Region: Kyiv

Duration of implementation: 6 months
Goal: The project is aimed at strengthening women’s solidarity (overcoming stereotypes around women's solidarity) and the inclusion of vulnerable women groups in the movement. Conducting inclusive educational, cultural and entertaining activities aimed at creating spaces for unity, deprivation and acceptance for women, women with disabilities, women with children with disabilities and special educational needs (including adopted children). The project envisages the support for women of different groups through education, culture and networking, especially for women with disabilities and women with children with disabilities in order to be socialized, to feel support and unity, to become involved in the women's human rights movements. The organization also is going to improve its facilitation and fundraising skills.
Participants: Women leaders, activists of the women's rights movement, women with disabilities, young women, women with children with disabilities.

NGO “Studena” (Kiew)
“Freundinnenkreis” – Ein Projekt zur Stärkung von Frauensolidarität und Zusammenarbeit
Das Projekt stärkt die Solidarität unter Frauen, will Stereotypen überwinden und die Inklusion von marginalisierten Frauengruppen in der Bewegung voranbringen. Inklusive Bildungs- und Kulturaktivitäten schaffen Räume für Verbundenheit und Akzeptanz für Frauen mit Behinderung, Frauen mit Kindern mit Behinderung und besonderen Bedarfen. Das Projekt möchte Unterstützung für diese unterschiedlichen Frauen schaffen, damit sie Unterstützung und Solidarität erleben und in Kontakt mit der Frauenrechtsbewegung kommen. Die Organisation wird dabei auch ihre Moderations- und Fundraising-Fähigkeiten weiterentwickeln.
Summe: 5000 EUR

3. Organization: League of women’s rights defense “Harmony of Equals”
Title: “Harmony of Equals: Support for growing”
Region: Kyiv

Duration of implementation: 8 months
Goal: The project is aimed at strengthening the women's movement in Ukraine by enhancing the capacity of existing League activists and involving new activists in the human rights and advocacy activities. In addition, the project envisages strengthening interregional relations between the participants of the women's movement, establishing high-quality and effective communication and the atmosphere of mutual support between them. Besides League’s activists will strengthen their capacity on project management, strategic planning, advocacy process, and development of leadership skills.
Participants: activists of the League and women who are interested in joining it.
Amount: 5000 EUR

Bund zur Verteidigung der Frauenrechte “Harmony of Equals” (Kiew)
“Einklang der Gleichgesinnten: Unterstützung für Wachsen“
Das Projekt stärkt die Frauenbewegung in der Ukraine, indem sie die Handlungsmacht von Aktivistinnen im Bündnis aufbaut und neue Aktivistinnen in die Menschenrechts – und Advocacy-Aktivitäten einbezieht. Die Beziehungen zwischen Frauenrechtlerinnen in den verschiedenen Regionen des Landes sollen gestärkt werden und insbesondere eine gute und effektive Kommunikation und eine Atmosphäre von gegenseitiger Unterstützung zwischen ihnen geschaffen werden. Die Frauen aus dem Bündnis werden ihre Fertigkeiten im Projektmanagement, strategischen Planungsprozessen, Advocacy und Führungsqualitäten aufbauen.

GEORGIA / GEORGIEN

1. Women’s Gaze, Tbilisi (Gvantsa Khonelidze)
Project Title: Introducing Cyber Security Techniques in Feminist Agenda
Region:  Tbilisi

Project Duration: 5 months
Aims of the project are to: (1) break the stereotypes about women’s sexuality and representation online and (2) to raise women’s awareness on digital security.
Objective 1.1 will be to share personal stories (5 videos) and overcome taboos on sexuality. Famous activists and other volunteer women will share their experience on sexting (erotic texting) and on the positivity of using social platforms for representing themselves and their bodies. The videos will also incorporate the information on the forms of violence and blackmail against women, calling girls not to abstain from representing themselves because of fear but rather learn safe and secure techniques.
Objective 2.1 will incorporate online consultations throughout the project, focusing on the cases when women have difficulties with online platforms/tools, want to protect themselves against bullying, or their photos/videos are used without their consent. During the online consultations the number of applications will also be recorded.
The techniques of digital security will be visualized through graphic videos. The videos will explain what is blackmail, what does it mean to make personal information public, what do to if we experience it, how to sext securely and what are the secure platforms to use.
Amount: 5000 EUR

Aus Sicht der Frauen (Tbilisi)
“Einbeziehen von Techniken zur Sicherheit im Internet in die feministische Agenda”
Das Projekt will mit Stereotypen über weibliche Sexualität und ihre Repräsentation im Netz aufräumen und mehr Bewusstsein für Sicherheit im Internet schaffen. In fünf Videos teilen bekannte Aktivistinnen ihre Erfahrung mit Sexting (erotische Kurznachrichten) und die positive Erfahrung damit, soziale Medien zu nutzen, um sich selbst und ihre Körper repräsentiert zu sehen. Sexuelle Gewalt im Netz wird dabei ebenfalls thematisiert – mit dem Fokus, Frauen zu ermutigen, sich selbst darzustellen, aber mit sicheren Techniken. Online- Beratung unterstützt Frauen, sich gegen sexuelle Übergriffe im Netz zu schützen, z.B. wenn Fotos ohne ihre Einwilligung benutzt werden. In graphischen Videos werden Digital Security Techniken vermittelt.
Summe: 5000 EUR

2. Women’s Fund for Development ‘Avangard’ (Maia Kvaratskhelia)
Project Title: Empowering Women’s Resource Center
Region: Abkhazia, Gali

Project Duration: 1 year
The aim of the project is to build the capacity of the organization and develop the human resource of WFD, as well as encourage the cooperation between different women’s organizations and initiative groups working in the region. Capacity building workshops and information meetings will be conducted. Technical equipment will be purchased and mutual activities implemented. The project targets WFD staff members, as well as 3 initiative groups from Gali, organization from Ochamchire and 2 women’s organizations from Sukhumi.
Amount: 5000 EUR

‘Avangard’ – Frauenfond für Entwicklung (Abchasien, Gali)
Empowerment des Frauen Ressourcen Zentrums
Im Projekt soll die Stabilität der Organisation und ihres Teams gestärkt werden. Außerdem wird die Zusammenarbeit zwischen Frauenorganisationen und Initiativgruppe in Gali, Ochamchire und Sukhumi ausgebaut und gemeinsame Trainings und Zusammenkünfte veranstaltet. Technische Ausstattung kann angeschafft und gemeinsame Aktivitäten können organisiert werden.
Summe: 5000 EUR

3. Democratic Development Center of Adjara (Medea Motskobili)
Project Title: Feminist Platform: Initiative for Changes
Region: Adjara, Kobuleti

Project Duration: 8 months
Project aims to develop young feminist platform in Kobuleti municipality, where the members of the platform will introduce women’s needs into the agenda through the participatory politics and civil organizing.
The following objectives are set in order to achieve the mentioned aim: (1) developing feminist agenda, that will be based on the egalitarian principles and will unite young women (18-35) living in the municipality; (2) organizing feminist reading circle, in order to make sure that the platform members can exchange new knowledge (academic strengthening of the platform members – 4 trainings are planned, topics: forms of civil participation; methods of social research; woman and economy – debates on domestic labor; project writing and fundraising; organizing 4 movie screenings and 2 lectures/discussions); (3) creating feminist educational space; (4) organizing meeting with the municipality representatives (3 meetings are planned); (5) involving platform members in the process of civil budgeting and organizing initiatives based on community needs; (6) presenting the advocacy document to the wider group of women; and (7) advocacy campaign.
Amount: 4960 EUR

Demokratisches Entwicklungszentrum von Adjara (Adjara, Kobuleti)
Feministische Plattform: Initiative zur Veränderung
Eine junge feministische Plattform in Kobuleti wird aufgebaut, deren Mitglieder die Forderungen von Frauen durch partizipatorische politische und zivile Selbstorganisation auf die Agenda bringen. Eine feministische Agenda wird entwickelt, die junge Frauen zwischen 18 und 35 Jahren in der Region verbindet. Ein feministischer Lesekreis bildet den Rahmen für den Austausch von neuem Wissen und vier Trainings zu Formen von Partizipation, Methoden sozialer Forschung, Frauen und Ökonomie, Projektmanagement und Fundraising. Es werden auch Filmabende und Vorträge organisiert. Drei Treffen mit politischen VertreterInnen der Gemeinde sind geplant. Die jungen Frauen der Plattform vertreten ihre Forderungen zu Budgeting und Initiativen, die auf den Bedarfen der community basieren, in einer Kampagne.
Summe: 4960 EUR

ARMENIA / ARMENIEN

1. “Women that Changed the World”
by ”Text” platform (Hasmik Simonyan and Armine Danielyan)

The aim of this project comes from a platform/initiative which is both educational and informative. The initiative is aimed at making vocal roots and bases of conservative value systems in society. The project suggested by two members/ co-creators of the platforms is entitled “Women hat Changed the World”. The purpose of this project is to create a comprehensive “encyclopedia” on women of different professions that a certain success through their perseverance and the will of change (qualities that otherwise were perceived as those of men only). Through this project, which will result in a publication in Armenian language, children and adolescents in schools in Armenia (including schools in regions) will learn interesting facts about prominent women around the world.
The project duration is 10 months and it ends at the end of September 2019.

“Frauen verändern die Welt”
”Text” Platform (Hasmik Simonyan and Armine Danielyan)
Die Plattform will die Wurzeln und Grundlagen der konservativen Wertesysteme in der Gesellschaft offenlegen. Zwei der Mitgründerinnen schlugen vor, eine „Enzyklopädie“ von Frauen verschiedener Berufe zu schaffen, die aufgrund ihrer Beharrlichkeit und dem Willen zur Veränderung erfolgreich wurden – Qualitäten, die sonst Männern zugeschrieben werden.
Die entstehende Publikation in armenischer Sprache wird in Schulen Kindern und Heranwachsenden spannende Informationen über prominente Frauen auf der ganzen Welt vermitteln.
Das Projekt geht bis September 2019.

2. “Women’s Empowerment through Development of Personal Skills, Self-expression and Establishment of Positive Attitudes”
by “Center for Development of Women’s Potential” NGO (Zhenya Mayilyan)
Women and girls living with HIV are more vulnerable to psychological and other forms of violence in their families and in the society in general. Especially for women and girls in the regions there are no safe spaces where they can talk about their problems, share their experiences or consult. Many often even phone counseling is difficult for them, as sometimes not all members of the family are aware of their status of HIV and are unable to speak with their family members to ask questions they are interested in. The main goal of this project is to influence the personal growth and development of personal skills among women/participants of the project as well as to establish more positive attitudes about themselves.
The project duration is 5 months and ends in February/beginning of March of 2019.

FrauenEmpowerment durch Weiterbildung persönlicher Fähigkeiten
Zentrum zur Entwicklung des Potentials der Frauen NGO (Zhenya Mayilyan)
Die Zielgruppe sind Frauen und Mädchen, die mit HIV leben. Sie sind starker gefährdet, seelische und andere Formen von Gewalt in ihren Familien und in der Gesellschaft allgemein zu erfahren. Besonders für Frauen und Mädchen in ländlichen Gebieten gibt es keine Schutzräume, in denen sie über ihre Herausforderungen sprechen, ihre Erfahrungen teilen oder sich beraten könnten. Das Ziel des Projekts ist, persönliches Wachstum und Entwicklung der eigenen Fähigkeiten zu ermöglichen und ein positives Selbstbild zu entwickeln.

3. "Promoting Women's Representation in Parliamentary Elections in Armenia"
by “4FEM” (Mariam Kurshudyan)

The project is for 3 months duration from March 2019- May 2019 in the period of “quasi-month” for women since the soviet times to break the stereotypes of being respected only for a month in a year and empower women for higher positions in the decision-making bodies in that way pushing women agenda into the parliament. First month will be much more organizational spent on recruiting the staff, trainers and outreaching the civic servant women. The first part of the project will be done till the end of March, the training will be hold till April the 7th -the last day of the quasi month of women established by the patriarchal society since the Soviet times. And this activity additionally aims to break the stereotype that women have only a month to enjoy. After that the follow up survey will be done by the researcher we will hire. In May we will already have the follow up and will see how many of the 25 women are in the procedure of making their candidacies. Only after the elections we will see the real picture of the parliamentary elections and gender equality component in it.

Erhöhung des Frauenanteils bei den Parlamentswahlen in Armenien
“4FEM” (Mariam Kurshudyan)

Im „Quasi-Monat“, der noch aus Sowjetzeiten stammt, konnten Frauen mit Stereotypen brechen und wurden respektiert. Aus einem Monat macht die Organisation drei, in denen Frauen Trainings erhalten, um sich als Kandidatinnen für die Parlamentswahl zu etablieren. Das Training endet am 7. April, dem letzten Tag des patriarchalen „Quasi-Monats“, um zu zeigen, dass Frauen nicht nur einen Monat lang Respekt genießen. Der Frauenanteil im neuen Parlament wird beobachtet und untersucht wird, ob eine Gender-Komponente in dem Prozess eine Rolle gespielt hat.